Uniwersytet Trzeciego Wieku w Zbuczynie
zaprasza na Uroczystą Inaugurację
Roku Akademickiego 2020/2021
Wykład inauguracyjny poprowadzą dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska i dr Paulina Tkaczyk
"Muzyczne perły dawnej Europy - mistrzowie przedklasyczni i klasyczni w 250-rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena".
Ewa Rzetecka-Niewiadomska - klawesyn, organy
W roku 2003 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego, a w 2008 roku studia podyplomowe w Konserwatorium Muzycznym w Genewie w klasie klawesynu solowego prof. Alfonso Fedi. W 2014 zdobyła tytuł Maestro al Cembalo w klasie prof. Leonardo Garcia Alarcon w Konserwatorium genewskim i nagrodę specjalną Groux-Extermann za wystawienie opery John Blow „Venus and Adonis”.
Odbyła kursy mistrzowskie u wybitnych klawesynistów, takich jak: Władysław Kłosiewicz (Polska), Ketil Haugsand (Norwegia, Portugalia), Pierre Hantaï (Francja), George Kiss (Szwajcaria, Włochy), Luca Skandali (Włochy), Liuwe Tamminga (Włochy), Ton Koopman (Holandia).
Studiowała grę na organach w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Ireny Wisełki-Cieślar, następnie u prof. Marcelo Giannini w Genewie i Liuwe Tamminga w Bolonii.
Koncertuje solowo jako klawesynistka i organistka, kameralnie i w orkiestrach, w Polsce i za granicą. Regularnie współpracuje z zespołem Atelier Baroque de l'Orchestre de la Suisse Romande (Szwajcaria) i Kapela Polonica, gra w duecie z flecistą Carlo Jansem jako zespół Duo impetuoso, barytonem Hubertem Niewiadomskim tworząc Duo Polonais oraz flecistką Eweliną Zawiślak jak Duo E&E wykonując muzykę współczesną na flet i klawesyn.
Współpracowała przy wystawianiu oper barokowych z Teatrem Wielkim w Łodzi, jak również z szwajcarskim zespołem Cappella Genevensis.
Regularnie od 2010 bierze udział jako pedagog i akompaniator (klawesyn, organy) w międzynarodowym Forum for Flute and Piano w Luksemburgu.
W 2009 roku nagrała płytę Barok w Europie wraz z flecistką Joanną Woszczyk- Garbacz, natomiast w 2011 roku - francuskie i angielskie miniatury do sonetów Andrzeja Żarneckiego. W 2017 roku dokonała nagrań Suit klawesynowych H. Purcella, które ukazały się nakładem firmy DUX i są pierwszą płytą z suitami tego kompozytora w Polsce. Natomiast w 2018 z zespołem Kapela Polonica dokonała nagrania kantat sakralnych Telemanna dla firmy Ars Sonora. Nagranie muzyki organowej do audiobooka „Filary ziemi” doczekało się również audiobooka z muzyką tejże produkcji. Po uzyskaniu tytułu doktora habilitowanego pracuje jako adiunkt w łódzkiej Akademii Muzycznej.
Paulina Tkaczyk - klawesyn, flet traverso
Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown.
W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, dwukrotnie Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst.
W 2002 roku założyła zespół „Cantica Sacra”, następnie „Musica Graziosa” oraz „Finesis Trio” w 2008 roku. Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi.
Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej. W obszarze jej zainteresowań repertuarowych znajduje się także muzyka współczesna. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – były to między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie,
XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty”
w Krakowie, VIII Festiwal „Muzyka na Szczytach”, XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wasilkowie, Mikołowskie Dni Muzyki, V Międzynarodowy Festiwal „Polart”, Festiwal im. G. G. Gorczyckiego, XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Jędrzejowie, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne (Francja).
W swoim dorobku fonograficznym posiada trzy płyty: debiutancką – solową płytę
Ch. S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1 (DUX Recording Producers, 2014 r.) ; Amor Sacro Amor Profano (Ëvoe Records, 2015 r.) nagraną z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore” oraz Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii i Włoch (MP-Studio, 2017 r.) zarejestrowaną przez zespół „Finesis Trio”, którego jest członkiem.
Ma na swoim koncie również pierwszą publikację książkową Stylistyczna różnorodność
w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem (Musica Iagellonica, 2017 r.). S
z